Här hittar ni en sammanfattning av utvalda artiklar tillsammans med länkar till de fullständiga artiklarna.

1. “The Feedback Fallacy”

Källa: Harvard Business Review
Länk: The Feedback Fallacy
Sammanfattning:
Artikeln av Marcus Buckingham och Ashley Goodall utmanar traditionella synsätt på feedback och hävdar att den vanliga metoden att fokusera på att korrigera svagheter är ineffektiv. Istället föreslår författarna att feedback bör fokusera på att förstärka individens styrkor. Genom att bygga vidare på vad som redan fungerar bra kan man uppnå bättre resultat. De menar att det ofta är mer produktivt att ge feedback som är styrkebaserad och att traditionella metoder för feedback kan leda till minskad motivation och ökad frustration.

2. “Try This Radical New Approach to Feedback”

Källa: Fast Company
Länk: Try This Radical New Approach to Feedback
Sammanfattning:
Artikeln föreslår ett nytt sätt att ge feedback som kallas “feedforward”. Istället för att fokusera på vad som gått fel i det förflutna, uppmanar feedforward till att diskutera framtida förbättringar och mål. Denna metod syftar till att skapa en mer konstruktiv och framåtblickande dialog mellan chefer och medarbetare. Feedforward betonar att ge förslag på hur man kan förbättra sig framöver istället för att kritisera det som redan har gjorts.

3. “Leadership Feedback: How to Use Criticism to Improve”

Källa: INC Magazine
Länk: Leadership Feedback: How to Use Criticism to Improve
Sammanfattning:
Artikeln baseras på en Stanford-studie som visar hur ledare kan använda kritik för att förbättra sina ledarskapsförmågor. Studien betonar att effektiv feedback inte bara är om att ta emot kritik, utan också om att använda den på rätt sätt för personlig och professionell utveckling. Den ger insikter om hur ledare kan omvandla negativ feedback till konstruktiva åtgärder och betonar vikten av att ha en öppen och mottaglig attityd för att göra det effektivt.

4. “Better Feedback to Unlock Performance”

Källa: Neuroleadership Institute
Länk: Better Feedback to Unlock Performance
Sammanfattning:
Artikeln från Neuroleadership Institute undersöker hur feedback påverkar hjärnan och prestation. Den förklarar hur hjärnans reaktioner på feedback kan påverka motivation och lärande. För att feedback ska vara effektiv krävs det att den ges på ett sätt som är i linje med hur hjärnan bearbetar information, vilket innebär att den bör vara tydlig, specifik och fokuserad på att främja tillväxt och utveckling snarare än att enbart peka ut brister.

5. “Feedback ger folk stora skälvan”

Källa: Chef
Länk: Feedback Ger Folk Stora Skalvan
Sammanfattning:
Artikeln diskuterar de negativa effekterna av feedback, såsom hur feedback ibland kan leda till ökad stress och minskad arbetsmotivation. Denna studie visar att när feedback inte är välutformad eller given på ett stödjande sätt, kan det ha motsatt effekt mot det avsedda målet och skapa osäkerhet och motstånd hos mottagaren. Artikeln betonar vikten av att utforma feedback på ett sätt som är konstruktivt och stödjande för att undvika dessa negativa effekter.

Sammanfattning av gemensamma teman:

  • Feedbackens Fokus: Artiklarna betonar vikten av att inrikta feedback på styrkor och framtida förbättringar snarare än att enbart fokusera på brister.
  • Feedforward: Nya metoder som feedforward föreslås för att skapa en mer konstruktiv och framtidsorienterad feedbackdialog.
  • Effekt på Hjärtat: Det är viktigt att förstå hur feedback påverkar mottagarnas psykologiska tillstånd och prestation för att ge feedback på ett sätt som verkligen stödjer utveckling och förbättring.
  • Utformning och Mottagande: Effektiv feedback kräver rätt utformning och en öppen attityd från mottagaren för att ha en positiv inverkan och undvika negativa effekter.

Dessa artiklar erbjuder olika perspektiv och metoder för att förbättra feedbackprocessen och maximera dess positiva effekter.

Ledargymmet konstaterar än en gång att feedback är ett tveeggat svärd. Alla vill veta hur det går för dem, och behöver därför feedback. Men levereras feedback med en negativ attityd och det saknas “förtroende i systemet”, så kan feedback istället få motsatt effekt och splittra samt att tilliten minskar. Därför poängterar vi att “övning ger färdighet”. Genom att träna, testa, träna, testa, kommer insikter kring hur man själv förhåller sig, vad som blir bra och vad man vill utveckla.