Förvandlande feedback

TRÄNINGSPROGRAM FÖR ATT ÖVA FEEDBACK OCH SKAPA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR DESSA VIKTIGA SAMTAL

Så här kan feedback upplevas idag

  • Otryggt!
  • Alla vågar inte ge eller be om feedback.
  • Vi har en tydlig värdegrund – på papperet.
  • Hos oss ska man stå ut och jobba på, ingen vill höra om det som inte fungerar.
  • Man vågar inte uttrycka det man tänker, det saknas stöd.
  • Svårt att få tid till just dessa samtal, även om de är tänkta att föra oss framåt.
  • Många tar negativ feedback personligt.
  • Jobbigt att bli kritiserad. Vill vara perfekt och ha allt under kontroll.
  • Mina dagar är fyllda. Jag har inte utrymme för jobbiga samtal där jag ska ta in ny information och förändras.
  • Vi har aldrig tid att tänka större, reflektera eller diskutera lärdomar. Allt fokus ligger på leverans.

Så här känner ni efter programmet!

  • Vi är tryggare och kan luta oss mot ett delat åtagande för utvecklingsarbetet.
  • Vi vågar visa oss sårbara och vet var vi har varandra.
  • Fokus för kommunikationen är att föra arbetet framåt.
  • Vi visar respekt, motarbetar inte varandra eller organisationen, samt är måna om att alla bidrar utifrån sina förmågor
  • Alla skapar utrymme för ansvarstagande till att lösa problem och finna nya och bättre lösningar.
  • Vi tar ansvar för oss själva, så vi tar tag i skav med en gång
  • Vår arbetsmiljö har förbättrats så att vi kan vara oss själva
  • Våra möten har blivit mer givande; alla känner sig mer bekväma med att både lyssna in och dela med sig av sina behov

Vad betyder feedback?

Feedback är: En återkoppling om historien, i nutid, för att förändra eller förstärka framtiden.

Feedback om ges med rätt avsikt och på rätt sätt är ett kraftfullt instrument till energi och tillväxt för både individ och organisation.

Feedback handlar om kommunikation, inte information. När den kommer från en plats med god intention och äkthet samt med “tillit i systemet”, då är den ett mycket bra redskap för att lära och utvecklas!

Bra och effektiv feedback handlar om spegling av en annan persons beteende, inte om hur hen är eller att döma hen. 

“Sträva efter ständiga förbättringar istället för perfektion.” – Kim Collins

Spaltmeter har skrivits om feedback, och det beror förmodligen på att det är lite av ett tveeggat svärd. Fel hanterad, och där vi varken i egenskap av mottagare eller givare har koll på hur vi reagerar, där kan feedback göra mer skada än nytta. Men i ett tryggt sammanhang där du har bättre koll på dig själv och dina reaktioner, där blir feedback den källa till växt den kan vara.

Så hur står det till i ert team? Tränar ni på att bygga trygghet och tillit, och utifrån det bädda för en god feedbackkultur?

Vill du lära dig ännu mer om feedback? Få tillgång till "Inspirerande artiklar om feedback".

Så här är programmet upplagt

Klicka på presentationen för att bläddra dig igenom innehållet

Hör av dig !